Bicky Chakraborty - en indisk kreaprenör i PR
Bicky Chakraborty inleder årets sista "After Work" i Helsingborgs Marknadsförening med att fråga sig själv och åhörarna om PR och marknadsföring är samma sak. Och han svarar själv:
- Sedan jag kom till Sverige i januari 1966 har jag inte sysslat med marknadsföring förrän jag kom till Helsingborg och tog över hotellen Mollberg och Marina Plaza. Då övertalades jag att starta en egen marknadsavdelning.
Men redan i mars 1966 genomförde han sin första PR-kupp. Rubriken i Aftonbladet löd: ”Han kom från Calcutta för att sätta fart på Stockholms nöjesliv!” Genom studentlivet i Stockholm fick han många ovärderliga kontakter, inte minst med dagens politiska toppar, som han har fortsatt att odla.
En annan PR-kupp, som han påstår berodde på ett missförstånd, var när Expressen i början av 1990-talet skrev att Bicky skulle köpa fotbollslaget HIF i Helsingborg. Dagen efter var det Ingvar Wenehed, som åtog sig ordförandeskapet i HIF, vilket var början till HIF:s återuppståndelse.
Hans första hotellköp skedde på 1970-talet. Han köpte Stora Hotellet i Örebro med en check på 50.000 kronor (plus övertagandet av lån). Sedan följde köpet av traditionsbundna Savoy i Malmö. Genom att smickra förre ägaren med att döpa en stiftelse ”för ungdomars förkovran inom hotellbranschen” efter densamme lyckades han genomföra det köpet. Snacka om PR!
Hans senaste köp, det 17:e hotellet i Elite-kedjan, är legendariska Knaust i Sundsvall, som nyligen öppnade portarna efter att i 26 år ha varit kontor, bostäder och mycket annat. När andra hotellägare endast ser svårigheter, ser Bicky möjligheter. Som t.ex. värdet i det klassiska varumärket Knaust.
Vad är hotellverksamhet om inte Public Relations ?
Han berättar hur Elite Plaza i Göteborg kom till. Affärsidén bakom Elite-hotellen är att de skall vara centralt belägna i viktiga svenska städer samt bära vidare tradition under ständig förnyelse. Målet är att vara Sveriges bästa hotellkedja. Att logotypen innehåller ”bara” fyra stjärnor tycker han är ”lagom kaxigt svenskt”.
Hur ser man då på Bicky hemma i Calcutta? Att han är ”den rikaste indiern i Skandinavien” imponerar inte särskilt på hans föräldrar och syskon.
- Det säger inte så mycket. Jantelagen existerar inte där. Släktens gemenskap är mera värdefull i Indien än ägodelar.
Teoretisk utbildning har ingenting med hotellverksamhet att göra. Om ödet velat hade han lika gärna blivit dammsugarfabrikant. På frågan vad Bicky har för utbildning för att driva hotell svarar han:
- Jag är en kräsen hotellgäst, jag vet vad hotellgästen vill ha och försöker tillgodose det! Känn din gäst! Vet du vad gästen vill ha behöver du ingen marknadsföring, bara PR. Det räcker inte med att ha en vision, man måste också ha en passion för vad man sysslar med. Passionen för att man kan se möjligheter istället för svårigheter.
Claes Landin
Redaktör Kreaprenör®