I det "gula rummet” indentifieras mål och medel för tillämpade och nya affärsidéer i enlighet med förverkligandets krav. I det "gula rummets" bokhylla finns bildligt talat Bibeln, Lagboken och Mekanförbundets normalkontoplan tillsammans med FARs (=Förenade auktoriserade revisorers) "Lilla gula". Här bör vi alltid ställa följande frågor:
- Ger idén/innovationen syre/vätska/näring?
- Kan den försvaras - kan frågan VARFÖR besvaras med DÄRFÖR?
- Kan genomförandeprocessen finansieras?
- VAR ska innovationen tillämpas – ekologisk aspekt?
- HUR ska den förverkligas – teknisk/ekologisk aspekt?
- NÄR ska innovationen lanseras – ekonomisk aspekt?
I Kreaprenörnätverket erbjuds flera tillämpbara och ändamålsenliga medel och metoder. Här några exempel:
- Kreaprenörskap - utbildning om nya krav, vad det innebär att vara ledare
- Dialogmetoden - program för effektiv affärskommunikation
- Handlingskraft - program för hälsa och affärer
- Zone Game - hantera framtid, tillväxt och utveckling med en ekonomi i balans
- PPP - initiativ för regional utveckling och tillväxt