I det "gröna rummet" struktureras och designas idéer och innovationer. De första frågorna i "gröna" rummet bör vara:
- Vilka ska vi involvera? Vilka är kunderna?
- Vilka är viktigast?
- Vad är kunderna intresserade av?
För att få svar - och för att nå ut med nya idéer och ny kunskap - krävs inställning och förmåga att ta till sig IN-formation och omvandla IN-formation till kunskap och identitetsskapande UT-formation.
Omvärldsbevakning och Dialog
Framsynta företag använder Internetbaserade program för att sköta omvärldsbevakning och driva "äkta" omvärldsdialog. Med "äkta" avses en aktiv tvåvägskommunikation i vilken intressenter stimuleras att själva engagera sig. Det går ut på att "göra kunderna till medarbetare".
- Samla IN-formation från omvärlden
- Kommunicera med omvärlden så att intressenter själva börjar skicka IN-formation
- "Kundifiera" erbjudanden, UT-formation baserad på IN-formation
I Kreaprenörnätverket pågår flera intressanta processer. Här några exempel:
- Omvärldsbevakning - bevakning av trender utifrån olika kundperspektiv
- Medicin & Hälsoforum - dialoger med läkare, forskare och hälsokonsumenter
- Brobygge & Dialog - kunskapsutveckling kring tillvarons centrala frågeställningar
- Regiondialog - skapa förutsättningar för KIZ - knowledge innovation zones - och bygga strukturer som tar hand om alla som bor i eller regelbundet passerar en region